مجله علمی آموزشی الودانش

در این وبلاگ جدیدترین و بهترین مطالب علمی آموزشی را فرا بگیرید

مجله علمی آموزشی الودانش

در این وبلاگ جدیدترین و بهترین مطالب علمی آموزشی را فرا بگیرید

معرفی انواع سفارش‌ها در ترید ارزهای دیجیتال

خرید و فروش در حوزه‌ی ارزهای دیجیتال، شرایط و ویژگی‌های خاصی دارد. افراد با توجه به استراتژی‌های مختلفی که دارند می‌توانند اقدام به ایجاد سفارش در صرافی‌های خارجی هم‌چون بایننس یا صرافی‌های ایرانی نظیر صرافی نوبیتکس (Nobitex) کنند.

این‌که شما کدام یک از انواع سفارش‌هایی را که معرفی می‌کنیم استفاده می‌کنید، به نوع معامله و هدف شما بستگی دارد. بسیاری از افراد در بازه‌های بلند مدت و به قصد هولد بر روی ارزهای مطمئن سرمایه‌گذاری می‌کنند. عده‌ای نیز حتی بر روی یک شت کوین به منظور ترید کوتاه مدت تمرکز دارند. با همه‌ی این‌ها بسیار مهم است که انواع سفارش‌های خرید و فروش را به خوبی بشناسید.

https://harfetaze.com/156505/%d8%b3%d9%81%d8%a7%d8%b1%d8%b4%e2%80%8c%d9%87%d8%a7-%d8%af%d8%b1-%d8%aa%d8%b1%db%8c%d8%af-%d8%a7%d8%b1%d8%b2%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%af%db%8c%d8%ac%db%8c%d8%aa%d8%a7%d9%84/

 

چرا باید با انواع سفارش ها آشنا شویم؟

حوزه‌ی کریپتوکارنسی یا همان رمزارزها اخیراً محبوبیت خاصی بین سرمایه‌گذاران پیدا کرده است. دلیل این امر پتانسیل بالای این حوزه برای کسب سود و هم‌چنین مزایای دیگری هم‌چون غیرمتمرکز بودن و پایین بودن کارمزدهای این ارزهاست.

اما خرید یک ارز، نگه داشتن آن برای مدتی و سپس فروش آن، تنها یکی از روش‌های ساده‌ی کسب سود در این مارکت است. شما می‌توانید از انواع سفارش‌های (Order Typeها) بهره‌مند شده و در راستای افزایش سود خود قدم بردارید. تصور کنید توانسته‌اید به موقع یک شت کوین را کشف کنید که در شرف پامپ بسیار بالایی قرار دارد. شما با به‌کارگیری یک سفارش درست می‌توانید سودی بسیار بیشتر از آن‌چه انتظار می‌رود کسب کنید.

مهم ترین سفارش ها در خرید و فروش ارزهای دیجیتال

ثبت Order فعالیتی ضروری در زمینه‌ی سرمایه‌گذاری‌ست. مهم نیست که برای خرید چه ارزی برنامه‌ریزی کرده‌اید یا می‌خواهید کدام یک از ارزهای خود را بفروشید. اگر در یک صرافی ترید می‌کنید، باید یکی از Orderهای زیر را به کار ببرید.

معرفی Market Order

این نوع سفارش نوعی بسیار ساده و کاملاً بدیهی از سفارش خرید و فروش است. درست شبیه تمام خرید و فروش‌هایی که در زندگی روزمره خود انجام می‌دهیم. یعنی شما اگر می‌خواهید ارزی را بخرید، با قیمت آن در همان لحظه آن را خریداری می‌کنید.

اغلب زمان‌هایی که نیاز به خرید یا فروش سریع یک ارز دارید، استفاده از سفارش مارکت کارآمد و مفید است. در اغلب صرافی‌ها هم‌چون صرافی نوبیتکس (Nobitex) امکان ثبت چنین سفارشی وجود دارد.

سفارش محدود یا Limit Order

در این نوع سفارش شما به قیمت حال حاضر ارز کاری ندارید. بلکه شما برنامه‌ریزی کرده‌اید یک ارز را در قیمتی خاص بخرید یا بفروشید. در سفارش محدود خرید یا فروش شما در لحظه انجام نمی‌شود. بلکه پس از ثبت، سفارش شما در انتظار رسیدن به قیمت مورد نظر باقی می‌ماند.

برای مثال شما مطمئنید که قیمت یک شت کوین در ساعات آینده رشد قابل توجه یا سقوط چشم‌گیری خواهد داشت. به این ترتیب شما می‌توانید سفارش فروش خود را در قیمت بالایی که در نظر دارید ثبت کنید تا نیاز به رصد مداوم قیمت نداشته باشید و سفارش‌تان خود به خود در صورت رسیدن به آن قیمت انجام شود. هم‌چنین شما می‌توانید سفارش خرید خود را در قیمت پایینی که پیش‌بینی کرده‌اید ثبت کنید و در زمان رسیدن قیمت به آن سطح، خریدتان انجام شود.

نکته‌ی مهم در این مورد احتمال انجام نشدن معامله است. در صورتی که قیمت ارز مورد نظر به مبلغی که پیش‌بینی کرده‌اید نرسد سفارش انجام نخواهد شد.

سفارش Stop Order

استاپ اُردر بی‌شباهت به سفارش محدود نیست. در Stop Order شما ابتدا یک پیش‌شرط برای ثبت سفارش خود تعیین می‌کنید. برای مثال شما یک محدوده‌ی قیمتی را برای ثبت شدن سفارش مشخص می‌کنید تا در صورت رسیدن قیمت به آن سطح، سفارش‌تان ثبت شود.

حال تفاوت در این است که شما می‌توانید سفارش استاپ خود را به دو شکلی که پیش از این معرفی کردیم ثبت کنید. یعنی سفارش شما پس از رسیدن به نقطه‌ی استاپ می‌تواند به صورت Market Order یا به شکل Limit Order ثبت شود.

به این دو شکل سفارش به اختصار Stop-Market و Stop-Limit گفته می‌شود.

سفارش Scaled Orders

این نوع سفارش با عنوان سفارش قابل تنظیم نیز شناخته می‌شود. سفارش قابل تنظیم از جهات مختلفی قابل بررسی‌ست. می‌توان گفت یک Scaled Order پیش از هر چیز به شما در ثبت سفارش پله‌ای کمک می‌کند. فرض کنید شما روند بازار را نزولی یا صعودی تشخیص داده‌اید. دو راه پیش روی شماست. یا شما می‌توانید تمام حجم سرمایه‌ی مورد نظر خود را در یک قیمت وارد کرده و یک سفارش ثبت کنید. یا این کار را به صورت پله‌ای و در قیمت‌های مختلف انجام دهید.

این موضوع چند مزیت دارد که یکی از مهم‌ترین‌های آن افزایش احتمال سود بیشتر و کاهش ریسک معامله‌تان است. از طرفی سفارش‌های تنظیم شده در حجم‌های بسیار بالا، سبب مصون ماندن بازار از تغییرهای ناگهانی می‌شود. چرا که سفارش‌های بسیار بزرگ تاثیر مستقیمی بر روند بازار دارند و ثبت سفارش تنظیم شده و خروج یا ورود تدریجی سرمایه می‌تواند از تاثیر روانی این سفارش‌ها بر بازار بکاهد.

سفارش OCO

نام کامل این سفارش One Cancels the Oder است. در این نوع سفارش شاهد ترکیبی از دو نوع سفارش استاپ و لیمیت هستیم. در چنین سفارشی شما شرطی را برای انجام یکی از سفارش‌ها تعیین می‌کنید. این شرط، انجام پذیرفتن سفارش دیگر است. یعنی شما دو سفارش ثبت می‌کنید و قصدتان این است که اگر یکی از آن‌ها انجام شد، دیگری لغو شود.

فرض کنید ارز مورد نظر شما در یک محدوده‌ی خاص در حال رنج زدن است. شما مقداری از این ارز دارید و می‌خواهید در صورت کاهش قیمت مجدداً آن را شارژ کنید. هم‌چنین برنامه‌تان این است که در قیمت بالای کانال نیز مقداری از آن را بفروشید. به این ترتیب شما با ثبت دو سفارش خرید و فروش در نقطه‌ی پایین و بالای کانال یک سفارش OCO ایجاد می‌کنید. حال هر یک از این سفارش‌ها انجام شود، دیگری لغو شده و شما می‌توانید برای معامله‌ی بعدی‌تان تصمیم بگیرید.

سفارش FOK

نام این سفارش از مخفف عبارت Fill Or Kill گرفته شده است. در چنین سفارشی شما دوست دارید به‌صورت لحظه‌ای و با همان شرایطی که می‌خواهید انجام شود. با ثبت سفارش FOK خود را از نوسانات لحظه‌ای بازار در امان نگه می‌دارید. به این ترتیب اگر شرایط مورد نظرتان در سفارش فراهم باشد، انجام می‌شود. در غیر این صورت سفارش‌تان بلافاصله لغو خواهد شد.

دیگر انواع سفارش ها

در بالا برخی از مهم‌ترین شکل‌های سفارش در صرافی‌های ارزهای دیجیتال را معرفی کردیم. البته این سفارش‌ها تنها محدود به بازار کریپتوکارنسی نبوده و در اغلب بازارها از آن‌ها استفاده می‌شود. با این حال این‌ها همه‌ی انواع سفارش‌ها نیستند.

برخی دیگر از سفارش‌هایی را که آشنایی با آن‌ها خالی از لطف نیست در زیر معرفی می‌کنیم.

 – سفارش Time In Force: این سفارش تا زمانی که آن را کنسل نکنید یا تا زمانی که اجرا شود باقی خواهد ماند.

 – سفارش Day Order: این سفارش با نام سفارش روزانه نیز معرفی می‌شود. مدت اعتبار این سفارش تا پایان روز جاری‌ست و در صورت اجرا نشدن در این زمان لغو خواهد شد.

 – سفارش Good-Till Date/Time: در چنین سفارشی شما تاریخ یا ساعتی را برای بسته شدن سفارش تعیین می‌کنید. به این ترتیب در صورتی که سفارش در این بازه‌ی زمانی انجام نشده باشد، لغو می‌شود.

 – سفارش Post-Only: پایین‌تر بودن کارمزد سفارش محدود (Limit Order) نسبت به Market Order دلیلی برای استفاده از سفارش Post Only است. به این ترتیب سفارش شما تنها در صورتی ثبت و اجرا می‌شود که به صورت محدود انجام شده و کارمزد کم‌تری بپردازید.

نگاهی به صرافی ها و معرفی چند صرافی غیر متمرکز

اگر شما یکی از سرمایه‌گذاران حوزه‌ی ارز دیجیتال باشید، حتماً توانایی ثبت نام در بایننس و کار با این صرافی را پیش از این آموخته‌اید. مرجع‌های مختلفی هم‌چون آکادمی ارز دیجیتال امید فدوی وجود دارند که کار با صرافی‌های مختلف را در قالب مطالب و محتواهای آموزشی رایگان در اختیارتان قرار می‌دهند. با نگاهی به چنین سایت‌هایی شما می‌توانید اطلاعات بسیار دقیق و معتبری را برای آموزش کار با صرافی‌ها بیاموزید.

یکی از مسائل بسیار مهم دیگر در خصوص صرافی‌های رمزارزها، آشنایی با صرافی‌های غیرمتمرکز است. ثبت نام در بایننس و انجام معاملات در آن به عنوان یک صرافی متمرکز بسیار مهم است. اما صرافی‌های غیرمتمرکز نیز اهمیت ویژه‌ای دارند و کار با آن‌ها می‌تواند بسیار حیاتی و مهم باشد. در ادامه نگاهی به تعریف این نوع صرافی و روش انجام معاملات در آن خواهیم داشت. هم‌چنین خواهید دید که چه صرافی‌های غیرمتمرکز فعال و برجسته‌ای در حال فعالیت هستند؟

https://eghtesaad24.ir/fa/news/102767/%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%B5%D8%B1%D8%A7%D9%81%DB%8C-%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%DB%8C-%DA%86%D9%86%D8%AF-%D8%B5%D8%B1%D8%A7%D9%81%DB%8C-%D8%BA%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D8%AA%D9%85%D8%B1%DA%A9%D8%B2

صرافی غیر متمرکز (Decentralized Exchange) چیست؟

یک صرافی غیرمتمرکز ابزاری قدرتمند برای انجام معالمات به‌صورت مستقیم بین خریدار و فروشنده است. در واقع در این سیستم صرافی نقش یک واسط مالی را ایفا نمی‌کند و تنها بستری برای انجام معاملات است. اما چرا این صرافی با عنوان غیرمتمرکز معرفی می‌شود؟

دلیل این امر تحت کنترل نبودن دارایی کاربران توسط سازمان یا ارگانی خاص است. در صرافی‌های متمرکز، دارایی شما در اختیار سهام‌داران و مالکین صرافی قرار می‌گیرد. در این صرافی‌ها شما کیف پول جدیدی ایجاد کرده و دارایی خود را به آن انتقال می‌دهید. سپس بر روی این دارایی‌ها معاملاتی را انجام می‌دهید.

در چنین شرایطی صرافی می‌تواند دارایی شما در کنترل داشته باشد. تصور کنید حساب کاربری شما در یک صرافی به هر دلیل مسدود شود. آن زمان است که شما شاید به سختی و با دردسر به سرمایه‌ی خود دسترسی خواهید داشت. این مسئله با ماهیت کلی رمزارزها و هدف اصلی آن‌ها یعنی غیرمتمرکز بودن منافات دارد.

چرا صرافی غیرمتمرکز؟

آیا زمان ثبت نام در بایننس به عنوان یک صرافی متمرکز، احتمالات مختلف انجام معامله در چنین صرافی‌ای را در نظر دارید؟ البته مطلبی که در خصوص آن بحث می‌کنیم به این صرافی محدود نمی‌شود. در واقع در حالت کلی برای کار با یک صرافی متمرکز شما پیش از هر چیز نیاز به انتقال دارایی خود به کیف پول صرافی دارید. این می‌تواند کمی ریسک را به سرمایه‌داری شما اضافه کند.

امکان بلوکه شدن حساب‌تان نیز دیگر مشکلی‌ست که می‌تواند برایتان پیش بیاید. در وهله‌ی بعدی امنیت صرافی اهمیت پیدا می‌کند. صرافی‌ها باید از ساختار مناسب و کاملاً ضد هک برخوردار باشند. زمانی که یک صرافی هک شود ممکن است دارایی شما در معرض سرقت قرار بگیرد.

اما با این وجود به دلایل مختلفی کار با صرافی‌های متمرکز بسیار مورد توجه اغلب تریدرهاست. کاربری راحت و بدون دردسر چیزی‌ست که اغلب تازه‌کارها به دنبال آن هستند و آن را در صرافی‌های غیرمتمرکز پیدا نمی‌کنند. ضمناً در صرافی متمرکز شما به‌راحتی و با سرعت بیشتری می‌تواند معاملات خود را انجام دهید. همه‌ی این‌ها سبب می‌شوند هنوز اغلب سرمایه‌گذاران این حوزه به صرافی‌های متمرکز علاقه‌ی بیشتری نشان دهند.

صرافی غیرمتمرکز (Decentralized exchange) چگونه کار می‌کند؟

اما بیایید ببینیم در یک صرافی غیرمتمرکز معاملات به چه صورت انجام می‌شوند. به صورت خیلی خلاصه می‌توان گفت با استفاده از بلاکچین و به‌وسیله‌ی سیستم قراردادهای هوشمند، امکان انجام معاملات بدون واسطه و مستقیم فراهم می‌شود.

قراردادهای هوشمند به‌صورت نرم‌افزاری و به کمک خطوط مختلف برنامه‌نویسی معاملات را انجام می‌دهند. یکی از ویژگی‌های بسیار مهم این قراردادها، اجرای قطعی و انتقال برگشت‌ناپذیر آن‌هاست. هیچ فردی، چه فروشنده، چه خریدار و چه حتی توسعه‌دهندگان این قراردادها نمی‌توانند مانع از انجام آن‌ها شوند.

برای مثال وقتی یک قرارداد هوشمند بر روی شبکه‌ای هم‌چون اتریوم اجرا می‌شود، دیگر قابل بازگشت نبوده و کسی نمی‌تواند آن را لغو کند. برنامه‌هایی وجود دارند که به کمک قراردادهای هوشمند می‌توانند تا همیشه به کار خود ادامه دهند. این برنامه‌ها با عنوان برنامه‌های غیرمتمرکز شناخته می‌شوند.

اما ببینیم این قراردادها چگونه عمل می‌کنند و معاملات به چه شکلی انجام می‌شوند.

مراحل انجام معامله در صرافی‌های غیرمتمرکز

صرافی غیر متمرکز (DEX) به سرمایه‌گذار این فرصت را می‌دهد تا طی مراحل زیر معامله‌ی خود را انجام دهد.

  • در گام اول معامله‌گر در صرافی ثبت نام می‌کند. (این ثبت نام نیاز به هیچ گونه احراز هویت ندارد.)
  • کاربر در قدم بعدی باید کیف پول خود را به صرافی متصل کند. (توجه کنید که در این جا هیچ دارایی‌ای منتقل نمی‌شود و تنها کیف پول به صرافی متصل می‌شود.)
  • ثبت کردن سفارش خرید یا فروش گام بعدی‌ای است که باید به انجام برسانید.
  • سفارش‌های افراد که منطبق با سفارش مورد نظر هستند، شناسایی شده و طرفین قرارداد تعیین می‌شوند.
  • دارایی‌ها به قرارداد وارد شده و توسط سیستم و به‌شکلی کاملاً هوشمند دارایی‌های مورد نظر به کیف پول فروشنده و خریدار واریز می‌شوند.

مشکلات کار با صرافی غیرمتمرکز

بسیار مهم است که وقتی در خصوص موضوعی بحث می‌کنیم، جزئیات و تمام جوانب آن را مورد بررسی قرار دهیم. از این رو بهتر نگاهی به معایب کار با صرافی غیرمتمرکز داشته باشیم.

گفتیم در هنگام کار با صرافی غیرمتمرکز هیچ گروه یا سازمانی نقش واسط را ایفا نمی‌کند. از این رو می‌توان گفت در این‌جا خبر از خدمات امانت‌داری نیست. همین موضوع سبب شده است در صورت بروز هر گونه خطا از سوی کاربر، نتوان راهی برای جبران آن پیدا کرد.

عدم پشتیبانی از همه‌ی رمزارزها دیگر معضلی‌ست که در کار با این صرافی‌ها با آن‌ها مواجه خواهید بود. فعال بودن اغلب این صرافی‌ها بر روی شبکه‌ی اتریوم، سبب شده است که شما تنها بتوانید توکن‌هایی را که مبتنی بر این شبکه هستند را معامله کنید. صرافی‌های غیرمتمرکز برای حل این مسئله باید بتوانند از بلاکچین‌های مختلف پشتیبانی کنند.

معرفی مهم‌ترین صرافی‌های غیرمتمرکز

حال که با مفهوم صرافی غیرمتمرکز آشنا شده‌اید، بهتر است چند نمونه از صرافی‌های مهم غیرمتمرکز را نیز بشناسید. شاید در نگاه اول کار با چنین صرافی‌هایی سخت به نظر برسد. اما اگر آموزش‌های اصولی و دقیقی را از جاهای معتبری هم‌چون آکادمی ارز دیجیتال امید فدوی دنبال کنید، می‌توانید کار با این صرافی‌ها را به خوبی بیاموزید.

  • یونی سواپ: صرافی Uniswap نیز بر روی شبکه‌ی اتریوم بنا شده است. انتقال اتریوم و توکن‌های این شبکه به کمک قراردادهای هوشمند را می‌توانید در این صرافی انجام دهید. کارمزد هر تراکنش در این صرافی با اتریوم پرداخت می‌شود.
  • وان اینچ: دیگر صرافی غیرمتمرکز مهم 1inch است. این صرافی در حقیقت خود سرویسی متشکل از چند صرافی مختلف است. یکی از ویژگی‌های متفاوت این صرافی امکان ثبت سفارشات محدود است.

سخن پایانی

با آموزش کار با صرافی‌های غیرمتمرکز یا کار با صرافی‌های متمرکز آینده‌ی سرمایه‌گذاری خود را تغییر دهید. شما برای آن‌که بتوانید سرمایه‌ی خود را مدیریت کرده و معاملات خود را به درستی و دقت انجام دهید، باید از کوچک‌ترین نکات در ثبت نام در بایننس تا نکات مهم در انجام معاملات را به‌خوبی بلد باشید.

چنین آموزش‌هایی را می‌توانید به‌راحتی در سطح نت پیدا کنید. هم‌چنین بسیار مهم است که اصول سرمایه‌گذاری و خرید و فروش را به خوبی بدانید. برای یادگیری چنین مهارتی حتماً از آموزش‌های افراد معتبر و سایت‌های آموزشی شناخته شده نظیر آکادمی ارز دیجیتال امید فدوی استفاده کنید.

استخراج و سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین

آیا برایتان این سوال پیش آمده که بیت کوین از کجا می آید؟ چگونه می‌توان این ارز را خریداری کرد؟ یا شاید به‌دنبال یک کانال ارز دیجیتال هستید تا اطلاعات مفیدی در خصوص خرید و فروش ارز پیدا کنید. اگر نمی‌دانید بیت‌کوین چگونه ایجاد می‌شود و در استخراج یا ماینینگ چه کاری انجام می‌شود یا چرا یک دستگاه فقط با روشن بودن درآمد کسب می‌کند؟ بعد از خواندن این مطلب به پاسخ سوال‌هایتان می‌رسید.

 

برای استخراج بیت کوین نیازی به دانستن نحوه کار یا معنای ماینینگ نیست پس برای یادگیری استخراح بیت کوین به سمت مطالب دیگر بروید. شما باید مفاهیمی هم‌چون ساخت شاسی ریگ ماینینگ، انتخاب بهترین دستگاه ماینینگ و ... را به‌خوبی بدانید.

https://etemadonline.com/content/475496/%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%ae%d8%b1%d8%a7%d8%ac-%d9%88-%d8%b3%d8%b1%d9%85%d8%a7%db%8c%d9%87-%da%af%d8%b0%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%a8%db%8c%d8%aa-%da%a9%d9%88%db%8c%d9%86

معنای استخراج بیت کوین

 

شاید شما هم یکی از افرادی باشید که به فکر استخراج بیت کوین افتاده‌اید. این موضوع کاملاً طبیعی و منطقی‌ست. قیمت این ارز روزبه‌روز در حال افزایش بوده و حالا که بیش ۵۰هزار دلار قیمت دارد، نظر هر کسی را به‌خود جلب می‌کند. اما استخراج دقیقاً به چه معناست و چه کسانی کار استخراج بیت کوین را انجام می‌دهند؟

 

استخراج یا ماینینگ (Mining) بیت کوین توسط افرادی به نام استخراج کننده یا ماینر (Miner) به صورت داوطلبانه انجام می‌گیرد. ماینرها قدرت پردازش دستگاه‌های استخراج خود را در اختیار شبکه قرار می‌دهند. این مسئله به شبکه کمک می‌کند تا هر ده دقیقه یک بلاک ایجاد کند و اطلاعات تراکنش‌ها را ثبت کند. علاوه بر تایید تراکنش‌ها، ماینینگ به حفظ امنیت شبکه نیز کمک شایانی می‌کند.

 

اما آیا این کار سودی برای ماینرها نیز دارد؟ بله. پس از ایجاد هر بلاک، شبکه به ماینرها میزان خاصی بیت کوین به عنوان پاداش می‌دهد. هم‌چنین کارمزد تراکنش‌های تایید شده در هر بلاک نیز به ماینرها تعلق دارد.

 

پس می‌توان در حالت کلی گفت وظیفه‌ی ماینرها در شبکه‌ی بیت‌کوین در سه مورد زیر خلاصه می‌شود:

 

- تایید تراکنش‌ها.

- حفظ امنیت شبکه.

- تولید واحدهای جدید بیت کوین که به عنوان پاداش از طرف شبکه به ماینر داده می‌شوند.

 

بررسی فنی فرآیند استخراج (ماینینگ)

 

حال به بررسی فنی ماینینگ بیت کوین می‌پردازیم. استخراج به چه معناست؟ مگر بیت کوین یک ارز دیجیتالی نیست؟ پس چطور می‌توان آن را استخراج کرد؟ چرا برای بیت کوین اصطلاح استخراج را به کار می‌بریم در صورتی که بیت کوین یک دارایی فیزیکی نیست.

 

بیت‌کوین‌ها در طراحی کد و پروتکل بیت کوین وجود دارند. اما در دسترس نیستند. طبق پروتکل یا قوانین بیت کویین فقط ۲۱ میلیون واحد از آن وجود خواهد داشت. این موضوع سبب کمیاب ماندن بیت کوین و حفظ ارزش آن می‌شود. اما استخراج این بیت کوین‌ها به چه معناست و چگونه به‌تدریج قرار از این ۲۱ میلیون واحد ایجاد شوند؟

نام علمی‌تر ماینینگ اثبات کار (proof of work) است. فرایند ماینینگ از الگوریتمی به نام اثبات کار نشات می‌گیرد که آدام بک (Adam Back) برای اولین بار از آن در سیستم ضد اسپم خود که هش کش ( hash cash) نام داشت استفاده کرد.

 

در اوایل دهه ۱۹۹۰ حملات اسپم به سیستم‌های کامپیوتری افزایش پیدا کرده بود. حملات اسپم یعنی کند کردن سیستم با ارسال پیام‌ها و درخواست‌های بیهوده. آدام بک برای جلوگیری از این اتفاق توسط اسپمرها الزام کرد که کاربران برای ارسال پیام محاسبه‌های ریاضی‌ای را که نیازمند به مصرف پردازنده (CPU) است انجام دهند. اینگونه اسپمرها برای ارسال پیام‌های بیهوده باید از قدرت پردازش زیادی استفاده می‌کردند. این موضوع باعث شد تا آن‌ها نتوانند این کار را ادامه دهند.

 

 

آیا ممکن است کسی شبکه را در اختیار بگیرد؟

 

بلاکچین بیت کوین به عنوان یک شبکه‌ی غیرمتمرکز شناخته می‌شود. به این معنا که کنترل و مدیریت آن در دست فردی خاص نیست. ماینرهای بسیاری در سراسر جهان در حال کمک به ایجاد بلاک‌های جدید هستند. قدرت پردازشی و کنترل بر روی شبکه بین افراد به نسبت قدرت پردازشی آن‌ها تقسیم شده است.

 

این مسئله باعث می‌شود تا شخص یا گروهی خاص نتوانند شبکه را در اختیار خود گرفته و بلاک‌ها را طوری که می‌خواهند ایجاد کنند. سختی ایجاد بلاک به‌گونه‌ای‌ست که هیچ کسی نتواند به‌تنهایی از پس آن بربیاید. از طرفی اگر گروهی بخواهد کنترل شبکه را در اختیار بگیرد، باید بیش از ۵۰ درصد قدرت پردازشی در حال کار را در اختیار داشته باشد که این مسئله امری غیرممکن است.

 

چگونه یک بلاک ایجاد می‌شود؟

 

یک سوال اساسی در خصوص ماینینگ، در زمینه‌ی نحوه‌ی ایجاد بلاک مطرح می‌شود. تا این‌جا می‌دانیم که سیستم بلاکچین از بلاک‌هایی ایجاد می‌شود که زنجیروار در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. اما این بلاک‌ها چگونه و به‌چه وسیله‌ای ایجاد می‌شوند؟

 

دستگاه‌های ماینر وظیفه دارند تا برای ایجاد یک بلاک، یک معادله‌ی ریاضی را حل کنند. این معادله‌ی ریاضی در حقیقت یافتن یک رشته اعداد است. این پاسخ تنها با آزمودن نتایج مختلف حاصل می‌شود. حال هر ماینری که از دستگاه‌های قوی‌تر استفاده کند، قطعاً شانس پیروزی بیشتری خواهد داشت.

 

ماینری که موفق به حل مسئله و یافتن پاسخ شود، پاداش بلاک را به عنوان مزد خود دریافت می‌کند. این پاداش در ابتدا ۵۰ واحد بیت کوین بود که هر چهار سال نصف شده و حالا ۶.۲۵ بیت کوین است. همان‌طور که گفتیم در مجموع ۲۱ میلیون واحد بیت کوین در شبکه وجود دارد که تاکنون حدود ۱۸ میلیون واحد آن استخراج شده است.

هر چه در زمان به جلو می‌رویم، سختی استخراج بیت‌کوین بالاتر رفته و هزینه‌ی آن نیز افزایش می‌یابد. چرا که برای استخراج آن نیاز به استفاده از دستگاه‌های پردازشی قدرتمندی وجود دارد.

 

سختی شبکه چیست؟

 

سختی شبکه پارامتری متغیر است که سبب ایجاد نظم در فرآیند ایجاد بلاک‌ها می‌شود. به‌طور میانگین در شبکه‌ی بیت‌کوین هر ده دقیقه یک بلاک ایجاد می‌شود. گاهی اوقات ممکن است برخی از ماینرها از سیستم‌های بسیار قدرتمندی استفاده کنند. این موضوع می‌تواند مدت زمان ایجاد بلاک را کاهش دهد. از این رو شبکه هر دو هفته یک بار و پس از ایجاد ۲۰۱۶ بلاک، سختی خود را افزایش می‌دهد.

 

البته زمان ایجاد بلاک همیشه دقیقاً ۱۰ دقیقه نیست و می‌تواند گاهی متغیر باشد و زمان کوتاهی بیشتر یا کمتر برای ایجاد بلاک طول بکشد.

 

استخر استخراج چیست؟

 

افزایش سختی شبکه سبب شده است دیگر کسی نتواند به‌تنهایی و به کمک سیستم‌های پردازشی خود در ماینینگ بیت کوین موفق باشد. این مسئله سبب ایجاد مفهومی با عنوان استخر استخراج شده است. در یک استخر استخراج ماینرها مختلفی قدرت پردازشی خود را با یکدیگر به اشتراک گذاشته و به‌همراه هم در راستای حل مسئله و ایجاد بلاک تلاش می‌کنند.

 

یک استخر استخراج پس از موفقیت و دریافت پاداش، آن را بین ماینرها (به‌نسبت قدرت پردازشی که در اختیار استخر قرار داده‌اند) تقسیم می‌شود.

 

 

نکات پایانی

 

اگر می‌خواهید در حوزه‌ی ارزهای دیجیتال کسب درآمد کنید، یادگیری سرمایه‌گذاری و استفاده از سیگنال‌های یک کانال ارز دیجیتال می‌تواند کمک کننده باشد. هم‌چنین استخراج یا ماینینگ نیز گزینه‌ی خوبی‌ست، اگر بتوانید هزینه‌های آن را تامین کنید.

 

برای استخراج حتماً یک استخر معتبر و دارای سابقه پیدا کنید. فراموش نکنید که برای ساخت شاسی ریگ ماینینگ حتماً به صورت اصولی و دقیق عمل کنید.

 

پیش از هر چیز هزینه‌های لازم را از قبیل مبلغ مورد نیاز برای خرید دستگاه، تامین فضای مورد نظر، لوازم تهویه‌ی هوا و خنک کننده، هزینه‌ی برق مصرفی و ... برآورد کنید. این مسئله به شما کمک می‌کند تا در صورت سودده نبودن استخراج روش‌های دیگری را برای کسب درآمد از کریپتوکارنسی پیدا کنید.

معاملات اهرمی در بایننس و بررسی تحلیل احساسات

انجام معاملات در قراردادهای آتی و به‌ویژه در فیوچرز بایننس، یکی از شیوه‌های جذاب سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال است. دلیل این امر امکانات انجام معاملات با انعطاف بیشتر و با شیوه‌های مختلف است. هم‌چنین انجام معاملات اهرمی در بایننس می‌تواند سوددهی بیشتری را به همراه داشته باشد. از این رو بسیاری از افراد تمایل دارند تا در بایننس فیوچرز ثبت نام کرده و شروع به انجام معامله کنند.

اما این بسیار مهم است که فرد بتواند تحلیل درستی از شرایط و وضعیت پیش روی یک ارز داشته باشد. چرا که این نوع معاملات به همان اندازه که می‌توانند سودبخش‌تر باشند، ممکن است باعث تجربه‌ی ضرر بیشتری نیز شوند.

اما چگونه می‌توان تحلیل کرد و قیمت یک ارز را پیش‌بینی کرد؟

https://www.ghatreh.com/news/mm37049/%D9%85%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84%D8%A7%D8%AA%20%D8%A7%D9%87%D8%B1%D9%85%DB%8C%20%D8%AF%D8%B1%20%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D9%86%D9%86%D8%B3%20%D9%88%20%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C%20%D8%AA%D8%AD%D9%84%DB%8C%D9%84%20%D8%A7%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%AA


تحلیل احساسات، یکی از مفاهیم مهم در سرمایه گذاری

در بازارهای مالی ۳ نوع تحلیل وجود دارد. این تحلیل‌ها عبارتند از:

·       تحلیل فاندامنتال

·       تحلیل تکنیکال

·       تحلیل احساسات

اغلب سرمایه‌گذاران و تریدرها تنها دو مورد اول را شینده و با آن‌ها آشنایی دارند. اما بد نیست بدانید که تحلیل احساسات نیز یکی از مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین انواع تحلیل‌ها در زمینه‌ی سرمایه‌گذاری است.

اما ببینیم تحلیل احساسات چیست و دقیقاً به شکلی می‌تواند به ما کمک کند؟

تحلیل احساسات چیست و چه کاربردهایی دارد؟

تحلیل احساسات (Sentiment Analysis) کاربردهای بسیاری دارد. این تحلیل در حقیقت به معنی تشخیص احساسات گوناگون (مثبت،منفی و خنثی) در یک زمینه است. تشخیص این احساس در حوزه‌ی مورد نظر می‌تواند به ما در پیش‌بینی وضعیت آتی آن کمک کند. به همین دلیل استفاده از این تحلیل در معاملات اهرمی بایننس نیز بسیار مهم و حیاتی‌ست.

در بازارهای مالی احساسات هستند که مسیر بازار را مشخص می‌کنند. احساس مثبت می‌تواند نشان دهنده‌ی رشد قیمت یک ارز خاص باشد. هم‌چنین احساس منفی می‌تواند خبر از سقوط قیمت‌ها بدهد.

یکی از مسائلی که همه‌ی ما از تاثیر آن بر بازار ارزهای دیجیتال آگاهیم، اخبار و اطلاعاتی‌ست که توسط رسانه و در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند. چنین فضاسازی‌هایی به ایجاد احساسات مختلفی در سرمایه‌گذاران منجر می‌شوند. همین ایجاد موج منفی یا مثبت در خصوص یک ارز در ذهن سرمایه‌گذاران می‌تواند روند عرضه و تقاضا و در نهایت تغییر قیمت یک ارز را تعیین کند. این تغییر می‌تواند در راستای رشد کردن و پامپ شدن یک ارز باشد یا در جهت سقوط آن.

از این جهت می‌توان تحلیل احساسات را بخشی از تحلیل فاندامنتال دانست. چرا که به شکلی بنیادی در حال بررسی بازار، اخبار و واکنش خریداران و فروشندگان به این اخبار هستیم.

تحلیل احساسات چگونه انجام می‌شود؟

تحلیل احساسات به دو صورت انجام می‌گیرد. یکی از این روش‌ها به صورت دستی بوده و شامل جمع آوری اطلاعات نوشته شده، اخبار منتشر شده و با بررسی وضعیت کلی بازار و پارامترهای مختلف آن انجام می‌شود. روش دوم روش خودکار بوده و به کمک برنامه‌نویسی و بر پایه‌ی الگوریتم‌های خاصی انجام می‌شود. این الگوریتم‌ها بر اساس یادگیری ماشین طراحی شده و هر چه دانش توسعه‌دهندگان در این زمینه بیشتر باشد نتایج دقیق‌تری به‌دست خواهد آمد.

منابع اطلاعاتی در اختیار سیستم قرار گرفته و سیستم برخی واژه‌ها و عبارات را به عنوان سیگنال مثبت یا منفی قلمداد می‌کند. به کمک تکنیک‌های پردازش زبان‌های طبیعی، سیستم قادر است جمع‌بندی و خروجی کلی‌ای از وضعیت احساسات مردم نسبت به یک ارز در اختیار کاربر قرار دهد.

فرآیند کار به این صورت است که با استفاده از منابع مختلف، جملات و متونی جمع‌آوری می‌شوند که حول موضوع مربوطه مطرح شده‌اند. این جملات به کمک تکنیک یاد شده تفکیک و آنالیز می‌شوند. نتیجه‌ی آنالیز دسته‌بندی اطلاعات به سه دسته‌ی اصلی مثبت، منفی و خنثی است. به این ترتیب سیستم قادر به حدس زدن احساسات سرمایه‌گذاران و مردم نسبت به ارز یا دارایی‌ای خاص خواهد بود.

چنین برنامه‌هایی به کمک هوش مصنوعی فرآیند سرمایه‌گذاری را به سمت هوشمندتر شدن پیش می‌برند. در این برنامه‌ها عموماً از زبان‌های برنامه‌نویسی‌ای هم‌چون پایتون استفاده می‌شود. بدیهی‌ست که هر چه اطلاعات بیشتری در اختیار سیستم قرار بگیرد و تحلیل در بازه‌ی زمانی گسترده‌تری انجام شود، نتایج دقیق‌تری به دست خواهند آمد.

برای انجام دقیق‌تر عملیات، کلمات مختلف به عنوان عناصر مثبت، منفی و خنثی تعریف می‌شوند. برای مثال کلمات هم‌چون صعود، خرید، پامپ و ... می‌توانند به عنوان عناصر مثبت شناخته شوند. در مقابل جملاتی که در آن‌ها عبارت‌های سقوط، فروش، دامپ، خروج و ... دیده می‌شوند، در دسته‌بندی منفی قرار می‌گیرند. البته درصد خطایی نیز در این شرایط وجود دارد که امری کاملاً طبیعی‌ست.

 


آیا تحلیل احساسات در معاملات اهرمی در بایننس کمک کننده است؟

البته. این نوع تحلیل در انواع بازارهای مالی از جمله بازار ارزهای دیجیتال، سهام و بورس و ... بسیار مفید و پرکاربرد است. تحلیل‌گران در بازارهای مالی برای جمع‌آوری داده‌هایشان که به صورت متن هستند از کلیدواژه های مرتبط با بازارشان استفاده می‌کنند. به همین دلیل تحلیل احساسات در هر بازاری، ساختار برنامه‌نویسی و فکری خاص خود را می‌طلبد.

ما در بازار ارزهای دیجیتال اصطلاحات و مفاهیم خاصی داریم که ممکن است در دیگر بازارها وجود نداشته باشند. از این رو برای راه‌اندازی بخش جمع‌آوری اطلاعات باید به این نکات توجه شود.

متون و داده‌ها از شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌های خبری، سایت‌ها و ... گردآوری می‌شوند. یکی از منابع اصلی اطلاعاتی در تحلیل احساسات ارز دیجیتال، توییتر است. به عنوان مثال با استفاده از زبان پایتون و با در دسترس بودن کتاب‌خانه‌های مربوط به توییتر می‌توان به راحتی توییت‌های دارای کلید واژه مشخص شده را گردآوری کرد. سرمایه‌گذاران کریپتوکارنسی معمولاً نظرات خود را در خصوص ارزهای مختلف با هم به اشتراک می‌گذارند.

سپس برای تشخیص نوع داده‌ها ( مثبت، منفی یا خنثی بودن) از الگوریتم‌های یادگیری ماشین یا الگوریتمی معمولی حاوی فرهنگ لغت استفاده می‌کنند. در پایان با بررسی اطلاعات به‌دست آمده درباره روال آینده بازار تصمیم‌گیری می‌کنند.

در راه‌های پیشرفته‌تر امتیاز دهی به داده ها انجام می‌گیرد. این مسئله سبب می‌شود تحلیل‌گران بتوانند به یک الگوی جامع برسند.

انجام معاملات خودکار به کمک تحلیل احساسات

نکته‌ی بسیار جالب این‌جاست که تحلیل‌گران گاهی ربات‌های معامله‌گر و الگوریتم‌های تحلیل احساسات را به هم مرتبط می‌کنند. در حقیقت در کنار سیستم خودکار تحلیل احساسات و دریافت اطلاعات، ربات‌ها اطلاعات را دریافت کرده و در صورت مشاهده‌ی احساسات مثبت یا منفی به سرعت سفارش خرید یا فروش را در بازار ثبت کنند.

به دلیل وجود روش‌هایی هم‌چون موارد بالا در معاملات، اتفاقات جالبی نیز در این مارکت مشاهده شده‌اند. یکی از این اتفاقات به ۱ آوریل ۲۰۱۹ که روز دروغ آوریل نام داشت مربوط می‌شود. در این روز رسانه‌ها خبرهای کذب پخش می‌کنند.  قیمت بیت کوین در روز مورد نظر بیش از ۳۰ درصد افزایش داشت. بسیاری از تحلیل گران اعتقاد داشتند که خبر تایید ETF بیت‌کوین که توسط نشریه فایننس مگنتز (Finance Magnates) نشر شد یکی از علت‌های اصلی برای این صعود شدید بود. چرا که ربات‌های معامله‌گر برحسب این ادعا و با توجه به تحلیل احساسات اقدام به خرید گسترده کرده و قیمت را افزایش دادند.



جمع بندی

برای تعیین روند آینده قیمت‌ها در بازار مالی ۳ نوع تحلیل فاندامنتال، تکنیکال و احساسات وجود دارد که تحلیل احساسات در حوزه های متعددی کابرد دارد.

این تحلیل اکثرا با استفاده از برنامه‌نویسی و یادگیری ماشین انجام می‌شود تحلیل‌گر داده‌های زیادی را از شبکه‌های اجتماعی گردآوری کرده و آنها را به مثبت، منفی یا خنثی بودن طبقه‌بندی می‌کند. به این ترتیب می‌تواند برای اقدامات آینده خود تصمیم بگیرد.

اگر قصد انجام معاملات اهرمی در بایننس را دارید حتماً باید بتوانید از تحلیل‌های مختلف و کاربردی استفاده کنید. استفاده از انواع تحلیل‌ها برای داشتن معاملاتی امن و پربازده در فیوچرز بایننس بسیاری پر اهمیت است.

بررسی برخی اصطلاحات مهم در زمینه ارز‌های دیجیتال

به گزارش بورس نیوز، ارز‌های دیجیتال یا کریپتوکارنسی‌ها ساز و کار خاص خود را دارند. سرمایه‌گذاری در این ارز‌ها و روش کارکرد آن‌ها نیز منحصر به فرد است. این موضوع سبب شده است که اصطلاحاتی در این حوزه وجود داشته باشند که آگاهی از آن‌ها به ما در درک این بازار کمک کند. در این‌جا ما برخی از اصطلاحات مهم مربوط به عرصه‌ی سرمایه‌گذاری بیت کوین را برایتان توضیح می‌دهیم.

برای مثال با مطالعه‌ی بخش‌های بعدی مقاله خواهید دید که دامیننس بیت کوین چیست و چه تاثیری در سرمایه گذاری ما دارد؟

علاوه بر این شما باید با ابزار‌های مختلف از جمله صرافی‌ها نیز آشنا باشید. این‌که بدانید تفاوت صرافی نوبیتکس با والکس چیست و هر صرافی چه ویژگی‌هایی دارد نیز نکته‌ی بسیار مهمی‌ست. برای بررسی چنین مواردی مصاحبه‌ای کوتاه با  امید فدوی از متخصصین حوزه‌ی ارز دیجیتال داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

https://www.boursenews.ir/fa/news/238256/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%AE%DB%8C-%D8%A7%D8%B5%D8%B7%D9%84%D8%A7%D8%AD%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D9%87%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D8%B2%D9%85%DB%8C%D9%86%D9%87-%D8%A7%D8%B1%D8%B2%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%DB%8C%D8%AC%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%84

 لطفاً برای خوانندگان ما توضیح دهید که دامیننس بیت کوین چیست؟

درود به شما. بله حتماً. ما برای دریافت معنا و مفهوم دامیننس می‌توانیم به سراغ معنای این اصطلاح برویم. Dominance در لغت به‌معنای تسلط و غلبه است. اما دامیننس بیت کوین چیست؟ در حوزه‌ی ارز‌های دیجیتال نیز غلبه و تسلط یک ارز در بازار را با عنوان دامیننس آن معرفی می‌کنند. به این معنا که ابتدا نگاهی به حجم کل مارکت باید داشته باشیم. سپس ببینیم چند درصد از این سرمایه در بیت کوین قرار دارد.

موضوع را با یک مثال کمی واضح‌تر کنیم. در بازار ارز‌های مختلفی وجود دارند که شما می‌توانید نسبت به خرید آن‌ها اقدام کنید. هزاران ارز و توکن وجود دارند که برخی از آن‌ها به‌تازگی معرفی شده‌اند. ما در مارکت کریپتوکارنسی، هر ارزی جز بیت‌کوین را با نام آلت‌کوین معرفی می‌کنیم. پس می‌توان گفت دامیننس بیت کوین به غلبه و تسلط بیت کوین بر بازار، در مقابل آلت‌کوین‌ها اشاره دارد.

ارزش کلی بازار ارز‌های دیجیتال، این روز‌ها بیش از ۱.۷ تریلیون دلار است. حدود ۱ تریلیون دلار از این میزان، به بیت کوین اختصاص دارد. اگر درصد سهم بیت کوین را نسبت به کل به دست می‌آورید، می‌توانید درک کنید دامیننس بیت کوین چیست و روی چه مقداری قرار دارد؟ با محاسبه‌ی این مقدار به عددی تقریبی ۵۸ درصد می‌رسیم. پس می‌توان گفت تسلط بیت کوین نسبت به بازار هم‌اکنون ۵۸ درصد است.

آیا دانستن این نکته که دامیننس بیت کوین چیست و مقدار آن چقدر است در سرمایه گذاری به ما کمک می‌کند؟

البته. اما موضوع این است که این اتفاق چطور می‌افتد؟ در بحث و بررسی ارز‌های دیجیتال و تغییر قیمت آن‌ها، یکی از مفاهیم فاندامنتال بسیار مهم، همین دامیننس بیت کوین است. در تحلیل فاندامنتال با بررسی میزان دامیننس می‌توان رفتار بازار را رصد کرد. تجربه نشان داده است که هر چه دامیننس بیت کوین افزایش پیدا کند، قیمت آن نیز رو به رشد خواهد بود.

این تغییر به این معناست که سرمایه‌گذاران در حال انتقال سرمایه‌ی خود از آلت‌کوین‌ها و تبدیل این ارز‌ها به بیت کوین هستند. از این رو با توجه به فرآیند عرضه و تقاضا، قیمت بیت کوین شروع به رشد می‌کند.

عکس این موضوع نیز ممکن است. گاهی شما می‌بینید که دامیننس بیت کوین شروع به کاهش می‌کند. در این شرایط شاهد خارج شدن سرمایه‌گذاران از بیت کوین و هجوم آن‌ها به سمت آلت‌کوین‌ها هستیم. این موضوع اغلب زمانی رخ می‌دهد که قیمت بیت کوین در یک رنج خاص نوسان کرده و سرمایه‌گذاران و تریدر‌ها به‌دنبال گزینه‌ی بهتری برای ترید کردن و کسب سود هستند.

این موضوع گاهی به اندازه‌ای مهم است و بر قیمت آلت‌کوین‌ها تاثیر می‌گذارد که اصطلاحی تحت عنوان «آلت سیزن» برای معرفی آن در نظر گرفته شده است. پس می‌توان از کاهش دامیننس نیز به عنوان یک سیگنال برای خروج از بیت کوین و ورود به دیگر ارز‌های ارزشمند مارکت استفاده کرد.

روند تغییر دامیننس بیت کوین چگونه است؟

دامیننس بیت کوین از آغاز به کار این ارز تا کنون کاهش چشم‌گیری داشته است. البته این کاهش به شکلی پیوسته رخ نداده است. در ابتدا می‌توان گفت دامیننس بیت کوین چیزی در حدود ۱۰۰ درصد بود. این میزان در طی سال‌های مختلف تا سال ۲۰۱۷ رو به کاهش بود و در این سال کاهش شدیدی را تجربه کرد. به‌طوری که میزان آن به زیر ۴۰ درصد رسید.

این مقدار پس از آن نوسانات بسیاری داشته و امروز در حدود ۶۰ درصد در حال نوسان است. به‌نظر می‌رسد با آغاز پروژه‌های قدرتمند و معرفی ارز‌ها و توکن‌های جدید، ممکن است این میزان کاهش پیدا کند.

چگونه با استفاده از دامیننس تغییرات قیمت را پیش بینی کنیم؟

این خواسته‌ی همه‌ی ماست که بتوانیم نزدیک‌ترین حالت به واقعیت را در خصوص آن‌چه برای قیمت‌ها اتفاق می‌افتد پیش‌بینی کنیم. اما این بسیار مهم است که تاثیرات دامیننس را در حالات مختلف بشناسیم. من در بالا یک حالت کلی از تاثیرات دامیننس ارائه دادم. اما موضوع به همین سادگی هم نیست و این‌که قیمت‌ها کاهشی باشند یا افزایشی به عوامل دیگری نیز بستگی دارد.

در ادامه من شرایط مختلفی را برایتان مثال می‌زنم و شرایطی را که بیشترین احتمال می‌رود تا رخ دهند. برای این منظور ما هم‌زمان با بررسی دامیننس بیت کوین نیم نگاهی نیز به دامیننس تتر خواهیم داشت. تتر به عنوان یک استیبل کن، ارزی‌ست که بیشترین ورودی و خروجی را در هنگام کاهش و افزایش قیمت‌ها تجربه می‌کند.

چرا که تتر دارایی سرمایه‌گذاران را از نوسانات در امان نگه می‌دارد. در زیر چهار حالت را در این خصوص بررسی می‌کنیم:

حالت اول - دامیننس بیت کوین و تتر در حال کاهش است: در این شرایط در صورت رشد قیمت‌ها، شاهد افزایش قیمت بیشتر آلت‌کوین‌ها از بیت‌کوین خواهیم بود.

حالت دوم - دامیننس بیت کوین کاهشی‌ست، اما دامیننس تتر در حال افزایش است: در این شرایط اگر بازار رو به کاهش باشد، آلت‌کوین‌ها موقعیت خود را بهتر از بیت کوین حفظ خواهند کرد.

حالت سوم – دامیننس بیت کوین افزایشی و دامیننس تتر کاهشی‌ست: این وضعیت نشان می‌دهد رشد قیمت بیت کوین نسبت به آلت‌کوین‌ها بیشتر خواهد بود.

حالت چهارم – دامیننس بیت کوین و تتر افزایشی‌ست: در چنین شرایطی اگر قیمت نزولی باشد، آلت‌کوین‌ها متحمل کاهش بیشتری خواهند بود.

نکته‌ بسیار مهمی که وجود دارد و اغلب خوانندگان ما به دنبال درک آن هستند، انتخاب صرافی و خرید و فروش در امنیت کامل است. آیا در این خصوص توصیه‌ای دارید؟

این موضوع خیلی مهم است و تقریباً تمام تریدر‌ها درباره‌ی آن دغدغه دارند. بسیاری از افراد دوست دارند بدانند کار کردن با صرافی داخلی بهتر است یا خارجی. بسیاری می‌پرسند که تفاوت یک صرافی مثل نوبیتکس با صرافی والکس چیست؟ یا چرا کارمزد‌ها در صرافی‌ها با یکدیگر متفاوت است.

در انتخاب صرافی شما باید به نکات بسیار مهم زیر توجه داشته باشید:

• امنیت صرافی را مورد بررسی قرار دهید. تیم برنامه‌نویسی و متخصصین صرافی باید بتوانند از دارایی شما به‌خوبی مراقبت کنند.

• در هنگام وارد شدن به سایت صرافی حتماً به دقیق و درست بودن آدرس توجه کنید.

• هیچ‌گاه به هیچ صرافی‌ای کلمات خصوصی کیف پول خود را ندهید.

• در استفاده از صرافی‌های خارجی به نکاتی که درباره‌ی احراز هویت وجود دارند توجه کنید.

به عنوان آخرین سوال دوست داریم به مخاطبان ما بگویید روند پیش روی بازار ارز‌های دیجیتال را چگونه می‌بینید؟

حقیقت امر این است که جهان و زندگی بشر در حال پیش رفتن در مسیر فناوری‌های دیجیتال است. نمی‌توان رمزارز‌ها را نادیده گرفت. هر چه پیش می‌رویم این ارز‌ها علاوه بر ارزش، کاربرد‌های بیشتری نیز پیدا می‌کنند.

این کاملاً بدیهی‌ست که کریپتوکارنسی بازاری با پتانسیل بسیار بالاست. هنوز بسیاری از افراد به‌خوبی با این بازار آشنا نشده‌اند. در طول زمان با افزایش سرمایه‌گذاران در این حوزه و وارد شدن سرمایه‌های بیشتر به‌آن، بی‌شک شاهد رشد چشم‌گیر آن خواهیم بود.