مجله علمی آموزشی الودانش

در این وبلاگ جدیدترین و بهترین مطالب علمی آموزشی را فرا بگیرید

مجله علمی آموزشی الودانش

در این وبلاگ جدیدترین و بهترین مطالب علمی آموزشی را فرا بگیرید

همه چیز درباره فناوری بلاکچین و ارزهای دیجیتال


برای آشنایی بیشتر با کریپتوکارنسی و رمزارزها درک مفهوم بلاکچین و روش کار آن بسیار مهم است. در هر حوزه ای که قصد سرمایه گذاری دارید بسیار اهمیت دارد که بتوانید مفاهیم پایه ای و اساسی آن حوزه را بشناسید. با آشنایی کلی و عمومی با مفاهیم مهمی هم چون بلاکچین می توانید ماهیت اصلی مارکت را درک کنید. سپس می توانید با استفاده از انواع بسته آموزشی ارز دیجیتال اقدام به شروع فعالیت و سرمایه گذاری در این حوزه کنید.

خوشبتخانه این روزها افراد متخصصی همچون امید فدوی و دیگر افراد با تجربه در این حوزه، اقدام به انتقال دانش خود به افراد مبتدی می کنند. اما بیایید نگاهی به مفهوم بلاکچین و نکات مربوط به آن داشته باشیم.

https://hamgardi.com/fa/Post/33471-%d9%87%d9%85%d9%87-%da%86%db%8c%d8%b2-%d8%af%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d9%87-%d9%81%d9%86%d8%a7%d9%88%d8%b1%db%8c-%d8%a8%d9%84%d8%a7%da%a9%da%86%db%8c%d9%86-%d9%88-%d8%a7%d8%b1%d8%b2%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%af%db%8c%d8%ac%db%8c%d8%aa%d8%a7%d9%84

بلاکچین (BlockChain) چیست؟

بلاکچین از دو عبارت Block و Chain در معنای بلوک و زنجیر تشکیل می شود. می توان بلاکچین را زنجیره ای از بلوک ها دانست. هر یک از این بلوک ها حاوی اطلاعات مهم شبکه و تغییرات آن هستند. در سیستم بلاکچین از دو فناوری بسیار مهم استفاده می شود. این دو فناوری عبارتند از فناوری Decentralized و رمزنگاری.

هدف اصلی ایجاد بلاکچین به وجود آوردن بستری برای انجام معاملات بدون نیاز به یک طرف سوم است. به گونه ای که شما بتوانید دارایی های خود را به شکلی امن نگه داری کرده و در صورت لزوم آن را به سرعت و با کم ترین میزان تراکنش، جابه جا کنید.

برای درک بلاکچین و نحوه ی عمکرد آن باید مفاهیم جزئی دیگری را بشناسید. در ادامه به هر یک از این مفاهیم اشاره کرده و به اختصار آن ها را توضیح می دهیم.

اجزای مهم شبکه بلاکچین

برای آن که نحوه ی کارکرد Blockchain را درک کنید نیاز به شناخت اجزای مختلف آن دارید. این اجزا هر یک تعاریف خاص خود را داشته و نقشی مهم را در شبکه ایفا می کنند. در ادامه به این اجزا اشاره می کنیم. اما ابتدا بیایید ببینیم یک بلاک دقیقاً چیست؟

بلاک در بلاکچین به چه معناست؟

بلاکچین از تعداد زیادی بلاک تشکیل شده است. این بلاک ها به طور پیوسته در حال ایجاد شدن و زنجیر شدن به بلاک های قبلی هستند. برای مثال در بلاکچین بیت کوین هر ده دقیقه یک بار یک بلاک جدید ایجاد می شود. اما این بلاک ها شامل چه چیزهایی هستند؟

هر بلاک سه خصیصه ی مهم دارد:

· اطلاعات: دیتاهای یک بلاک در حقیقت همان اطلاعات تراکنش های انجام شده در این ده دقیقه هستند.

· نانس: Nonce یک مجموعه از اعداد سی ودو بیتی است. این اعداد زمانی که بلاک در حال ایجاد شدن است به شکلی کاملاً تصادفی به وجود می آیند. این فرآیند بر پایه ی برنامه نویسی های انجام شده در شبکه انجام می شود.

· هش: Hashها اعدادی 256 بیتی هستند.

در زمان ایجاد اولین بلاک در یک شبکه ی بلاکچین، هش های رمزنگاری شده و نانس به شکلی کاملاً رندوم ایجاد می شوند.

اما آیا بلاک ها به خودی خود ایجاد می شوند؟ در این جا نیاز است که به یکی از اجزای مهم شبکه ی بلاکچین یعنی ماینر اشاره کنیم.

ماینر (Miner) چیست؟

ماینر که در معنای لغوی به معنای استخراج کننده است، وظیفه ی ایجاد بلاک های بلاکچین را بر عهده دارد. هر یک از بلاک های بلاکچین، نانس و هش مخصوص به خود را دارد. در فرآیند ماینینگ پردازنده های قدرتمندی برای حل مسائل ریاضی به کار می روند. حل این مسائل در نهایت به کشف یک Nonce جدید و ایجاد یک بلاک دیگر می انجامد.

نتیجه حل این مسئله ریاضی اتصال یک نانس به یک هش بوده و در نهایت با ایجاد بلاک جدید، ماینر پاداش ایجاد بلاک را دریافت می کند. به دلیل پیچیده بودن این فرآیند ماینرها به استفاده از پردازنده های بسیار قدرتمند نیاز دارند. در شبکه ی بیت کوین هم اکنون به ازای ایجاد هر بلاک 6.25 بیت کوین پاداش داده می شود.

نود Node چیست و چه نقشی در بلاکچین دارد؟

شبکه ی بلاکچین علاوه بر ماینرها به نودها نیز نیاز دارد. هدف اصلی وجود نودها (گره ها) در شبکه، تحقق غیرمتمرکز بودن آن است. اطلاعات بلاکچین از کسی مخفی نیست و شما می توانید تمام آن را بر روی سیستم خود داشته باشید.

در حقیقت کل شبکه هم اکنون متشکل از نودهای بسیاری ست که در سراسر جهان سیستم سخت افزاری خود را در اختیار شبکه قرار می دهند. به این ترتیب همه ی این افراد یک کپی از تمام اطلاعات شبکه در اختیار دارند و به این ترتیب امکان ایجاد تغییر در آن توسط هیچ کس وجود ندارد.

مزایای بلاکچین چیست؟

در بالا مفاهیم و اجزای اصلی بلاکچین را به صورت کلی معرفی کردیم. بدیهی ست که برای آن که وارد بازار ارزهای دیجیتال شوید، تنها داشتن چنین اطلاعاتی به شما کمک نخواهد کرد. هم چنین برای کسب دانش کافی در خصوص ماینینگ و روش های کسب درآمد از آن حتماً نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر خواهید داشت. برای این منظور می توانید از مطالب آموزشی رایگان در سایت آکادمی امید فدوی بهره ببرید.

اما هدف ما در این جا پرداختن دقیق تر به بلاکچین است. از این رو در این بخش مزایای این سیستم را از نظر می گذرانیم. چه چیزی باعث شده است تا بلاکچین تا این اندازه محدودیت کسب کند؟

· امنیت: غیرمتمرکز بودن بلاکچین باعث می شود امنیت این شبکه بسیار بالا باشد. این مسئله هم چنین در قدرت برنامه نویسی آن نیز نهفته است که به مرور زمان به وسیله ی توسعه دهندگان بهبود یافته است.

· عدم کنترل سازمان یا گروهی خاص: هیچ حکومت و سازمانی بر این ارز کنترل ندارد. از این رو شما می توانید بدون نیاز به پاسخ گویی به هیچ ارگانی دارایی خود را در آن ذخیره کنید. عدم نیاز به بانک و کنترل بر دارایی تان دیگر مزیت آن است.

· سیستم هوشمند: امکان برنامه ریزی در بلاکچین باعث شده است بتوان در آن اقدام به ایجاد قراردهای هوشمند، پرداخت های سیستماتیک و ... کرد.

چرا بلاکچین؟

شاید شما به تازگی با مقوله بلاکچین و کریپتوکارنسی آشنا شده باشید. این آشنایی می تواند از طریق یک مطلب، ویدئو یا از خلال یک بسته آموزشی ارز دیجیتال ایجاد شده باشد. بسیار مهم است که درک کنید شما تنها فردی نیستید که به دنبال کشف این سرزمین ناشناخته هستید و روزانه هزاران نفر با حوزه ی ارزهای دیجیتال آشنا می شوند.

برتری های بلاکچین در برابر بانکداری سنتی

پارامترهای بسیاری وجود دارند که به عنوان یک نقطه ضعف در سیستم بانکداری شمرده می شوند. پیش از هر چیز این موضوع که شما سرمایه ی خود را در اختیار یک سازمان قرار می دهید خود ریسک ها و مشکلات خاص خود را در پی دارد.

از طرفی کارمزدهای بالا در این سیستم خود از معایب بسیار مهم آن است. نیاز به پر کردن اظهار نامه های مختلف برای انتقال سرمایه تان، عدم امکان جابه جایی پول در زمان کم و ... همه از مسائلی هستند که در بانکداری با آن ها مواجهید. برای مثال شما نمی توانید به راحتی مبلغی پول را برای دوست خود در خارج از کشور منتقل کنید.

اینجاست که بلاکچین وارد می شود. این شبکه به شما امکان می دهد تا:

· تراکنش های خود را به صورت ناشناس انجام دهید.

· دارایی تان تحت کنترل خودتان بوده و در امان باشند.

· کارمزد کمی پرداخت کنید.

· به واسطه و بانک نیازی نداشته باشید.

· تراکنش های خود را به هر جای جهان در زمان بسیار کمی انجام دهید.

آیا بلاکچین کاربردهای دیگری نیز دارد؟

بلاکچین یک سیستم پردازش و ثبت اطلاعات است. از این رو از شبکه ی بلاکچین علاوه بر ایجاد و انتقال رمزارز در فعالیت های بسیار زیاد دیگری نیز استفاده می شود. برای مثال می توان از این شبکه در انتخابات ها استفاده کرد. این شکل از رای گیری بسیار مطمئن و شفاف بوده و امکان تخطی از واقعیت نیز در آن وجود ندارد.

ثبت اسناد و اطلاعات دیگر مزیت مهم این شبکه است. با ثبت اطلاعات در این شبکه تا ابد و به راحتی به آنها دسترسی خواهید داشت.

بایننس یا کوینکس؟ کدام برای تریدرهای ایرانی بهتر است؟


همه‌ی سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال و تریدهای کریپتوکارنسی، گذرشان به یک صرافی خورده است. در این بین اما موضوعی که بسیار اهمیت دارد، انتخاب درست در این زمینه است. صرافی‌های ایرانی و خارجی بسیاری در حوزه‌ی رمزارزها فعالند که معروف‌ترین آن‌ها کوینکس و بایننس هستند. اما تفاوت بایننس و کوینکس چیست؟ کدام یک برای تریدرهای ایرانی بهتر است؟ آیا در هنگام ثبت نام نیاز به استفاده از کد معرف در بایننس داریم؟

این‌ها سوالاتی‌ست که در این مقاله مورد بررسی قرار خواهیم داد.

https://delbaraneh.com/web-browsing/bainance-or-coinex/

آشنایی با صرافی بایننس Binance

برای آن‌که بتوانیم تفاوت‌ها و شباهت‌های این دو صرافی را با یکدیگر بررسی کنیم، ابتدا به سراغ معرفی هر یک از آن‌ها می‌رویم. در این بخش صرافی بایننس را به شکلی مختصر معرفی کرده و سپس نگاهی نیز به کوینکس خواهیم داشت.

بایننس را می‌توان بزرگ‌ترین صرافی جهان در حوزهی رمز ارزها دانست. این صرافی که به صورت آنلاین و در بستر سایت و اپلیکیشن‌های موبایل و دسکتاپ فعال است، از سال 2017 کار خود را آغاز کرده است.

موسس این صرافی چان پنگ ژائو بوده و این صرافی در کشور مالت تاسیس شده است. صرافی بایننس به عنوان یک ابزار بسیار مهم در ایجاد پل میان خریداران و فروشندگان عمل می‌کند. این صرافی را می‌توان از مهم‌ترین صرافی‌های متمرکز دانست. البته بایننس صرافی غیرمتمرکز خود را نیز راه‌اندازی کرده است. با این حال بخش قابل توجهی از معاملات بازار در صرافی متمرکز بایننس انجام می‌شوند.

یکی از ویژگی‌های مهم صرافی بایننس امکان خرید ارزهای دیجیتال با استفاده از ارزهای فیات نظیر دلار است. اما برای این منظور شما حتماً نیاز به احراز هویت و استفاده از یک حساب بانکی خواهید داشت. چیزی که برای کاربران ایرانی امکان‌پذیر نیست.

صرافی بایننس چه مزایایی دارد؟

در انتخاب یک صرافی، بسیار مهم است که مزایا و معایب آن را به‌طور کامل بدانیم. این موضوع به ما کمک می‌کند تا بتوانیم مقایسه‌ای درست داشته و خرید و فروش خود را در بهترین شرایط انجام دهیم.

بایننس به عنوان بزرگ‌ترین صرافی حال حاضر جهان، مزایای بسیاری دارد. در زیر برخی از مهم‌ترین مزیت‌های بایننس را مرور می‌کنیم:

  • امنیت بالا: همه‌ی ما به دنبال امنیت در سرمایه‌گذاری هستیم. متمرکز بودن یک صرافی بار مسئولیت آن را بالا می‌برد. چرا که داراییهای کاربران برای سرمایه‌گذاری به کیف پول صرافی منتقل می‌شود. امنیت بالای بایننس و عدم امکان هک آن یکی از دلایل محبوبیت زیاد آن است.
  • دسترسی آسان: شما به سه طریق مختلف می‌توانید از صرافی بایننس استفاده کنید. صرافی بایننس با استفاده از اپلیکیشن موبایل، نرم‌افزار دسکتاپ و همچنین به شکل تحت وب در دسترس کاربران است.
  • پشتیبانی از کوین‌ها و توکن‌های مختلف: محدود توکن‌ها و ارزهایی وجود دارند که نتوانید آن‌ها را در بایننس خرید و فروش کنید. هم‌چنین پشتیبانی از بیش از هزار جفتارز دیگر مزیت مهم این صرافی است.
  • امکان بستن قراردادهای آتی: شما در بایننس فیوچرز می‌توانید اقدام به بستن قراردادی مارجین کرده و سود قابل توجهی کسب کنید.

بررسی معایب صرافی بایننس

با وجود مزایای مختلفی که این صرافی دارد، می‌توان نقاط ضعفی را نیز در آن مشاهده کرد. این نکات عبارتند از:

  • یکی از مهم‌ترین معایب صرافی بایننس برای تریدرهای ایرانی، مسئله‌ی تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی است. این تحریم‌ها سبب شده‌اند تا کاربران ایرانی در احراز هویت در سایت دچار مشکل شوند. کاربران ایرانی برای آن‌که بتوانند در این صرافی فعالیت کنند از وی‌پی‌ان یا وی‌پی‌اس‌هایی با آی‌پی ثابت استفاده می‌کنند.
  • متمرکز بودن این صرافی دیگر عیب آن است. این ویژگی صرافی بایننس در تضاد با ذات رمزارزها یعنی غیرمتمرکز بودن آن‌هاست. نیاز به احراز هویت برای انجام معاملات بیش از 2 بیت کوین خود یک عیب اساسی در این صرافی است.

صرافی کوینکس چیست؟

کوینکس (CoinEx) دیگر صرافی مهم جهانی در بازار کریپتو است. این صرافی نیز در سال 2017 و توسط یانک هایپو تاسیس شد. دفتر این صرافی در هنک کنگ قرار داشته و معاملات در آن به صورت آنلاین انجام می‌شوند.

در این صرافی نیز امکان خرید و فروش ارزهای دیجیتال با استفاده از کارتهای اعتباری فراهم شده است. سرعت بالا در انجام معاملات، محیط کاربرپسند و کاربری آسان از جمله ویژگی‌های این صرافی هستند. تفاوت عمدهی این صرافی با بایننس برای کاربران ایرانی امکان استفاده از آن بدون محدودت و عدم لزوم استفاده از آی‌پی‌های خارجی است.

سفارش‌های بسیاری به‌صورت روزانه در کوینکس ثبت شده و اجرا می‌شوند. استفاده از کد دو مرحله‌ای در این صرافی به شما کمک می‌کند تا از امنیت دارایی خود مطمئن‌تر باشید.

مزایای صرافی کوینکس چیست؟

حال نوبت به بررسی مزیت‌های این صرافی می‌رسد. در زیر برخی از مهم‌ترین مزایای کوینکس را مرور می‌کنیم:

  • اولین و مهم‌ترین مزیت کوینکس برای کاربران ایرانی، تحریم نبودن آن است. به این ترتیب شما می‌توانید با خاطر آسوده نسبت به خرید و فروش اقدام کنید. البته توصیه می‌شود تا حد امکان از وی‌پی‌ان استفاده کنید تا دورترین احتمالات را نیز از خود دور کنید.
  • کارمزد پایین برای معامله‌ی بیشتر کوینها و توکن‌ها دیگر مزیت مهم این صرافی است.
  • امنیت بالا را نیز می‌توان نقطه‌ی قوت مهم دیگری در کوینکس دانست. به واسطه‌ی تیم فنی قوی و حرفه‌ای این صرافی توانسته امنیتی همه‌جانبه را برای سرمایه‌های کاربران خود فراهم آورد.

معایب صرافی کوینکس چیست؟

با وجود تمام ویژگی‌های مثبت صرافی کوینکس، می‌توان موارد زیر را با عنوان معایب این صرافی معرفی کرد:

  • عدم امکان خرید رمزارز با استفاده از ارزهای فیات؛ به این ترتیب اگر سرمایه‌ی شما در قالب دلار یا دیگر ارزهای ملی باشد، نمی‌توانید به صورت مستقیم ترید انجام دهید. برای این منظور شما مجبورید ابتدا از طریقی دیگر یک ارز دیجیتال خریده و آن را به حساب کوینکس خود انتقال دهید.
  • محدودیت در حجم خرید و فروش؛ در کوینکس شما نمی‌توانید از حد خاصی کم‌تر سپرده داشته باشید.

در استفاده از صرافی به چه نکاتی توجه کنیم؟

برای آن‌که با خیال راحت و اطمینان بیشتر معامله کنید، نکاتی را که در زیر ارائه می‌کنیم حتماً در نظر داشته باشید.

  • حتماً به آدرس صرافی دقت کنید؛ گاهی کلاهبرداران سایت‌هایی با آدرس‌های مشابه صرافی و ظاهری کاملاً یکسان با آن ایجاد می‌کنند.
  • سوابق صرافی را بررسی کنید. این کار را می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی و با پرسوجو بین تریدرها انجام دهید.
  • حجم معاملات را در نظر بگیرید.
  • سرمایه‌گذاران و موسسان صرافی را بشناسید.
  • به میزان کارمزد توجه کنید.
  • به نیاز یا عدم نیاز به احراز هویت توجه کنید.

تصمیم نهایی با شماست

صرافی بایننس بزرگ‌ترین صرافی ارزهای دیجیتال در جهان است. در مقابل آن صرافی کوینکس در حدود رتبه‌ی 50 این رنکینگ قرار دارد. اکثر کاربران کوینکس را کاربران ایرانی تشکیل می‌دهند.

امنیت بالای بایننس در میان تمام صرافی‌ها زبانزد است. میزان معاملاتی که در بایننس انجام میشود به مراتب بالاتر از کوینکس بوده و صرافی کوینکس از نظر معیارهایی هم‌چون نقدینگی، حجم معاملات و ... قابل مقایسه با بایننس نیست.

با وجود تمام این‌ها کاربران ایرانی تنها به دلیل تحریم نبودن کوینکس اقدام به استفاده از آن می‌کنند. البته فراموش نکنید که بایننس نیز زمانی به راحتی در دسترس بود و ناگهان سیاست‌هایش تغییر کرد. این مسئله ممکن است روزی برای کوینکس نیز رخ دهد.

در هر صرافیای که ترید می‌کنید، با توجه به اصول سرمایه‌گذاری و مدیریت سبد معاملات خود را انجام دهید. پس از انتخاب صرافی حتماً آموزش‌های کار با آن را دنبال کنید تا بتوانید از تمام امکانات آن به خوبی استفاده کنید.

آشنایی با بازار گاوی و بازار خرسی


روند بازار یکی از مسائل و مفاهیم بسیار مهم است که در سرمایه گذاری و ترید ارز دیجیتال باید به آن توجه کرد. روند یا جهت بازار به شما کمک می‌کند تا تحلیل‌های درستی داشته و سرمایه‌گذاری موفقتری داشته باشید. روندهای صعودی و نزولی در مارکت با نام‌های بازار گاوی و بازار خرسی شناخته می‌شوند.

هر یک از این روندها استراتژی خاصی را برای سرمایه‌گذاری می‌طلبند. به همین دلیل آشنایی با آن‌ها می تواند باعث شود در هنگام رصد کردن بازار شرایط را به‌خوبی سنجیده و خرید و فروشهایتان را در زمان مناسب‌تری به انجام برسانید.

 

دلیل نامگذاری

چرا این بازارها به این اسامی خوانده می‌شوند؟ دلیل این مسئله را می‌توانیم در روش جنگیدن این دو حیوان دنبال کنیم. خرس‌ها معمولاً در هنگام جنگ با دشمن خود به سمت پایین متمایل بوده و پنجه‌هایشان را به پایین می‌گیرند. از این رو برای معرفی بازارهای نزولی از آن با عنوان بازار خرسی یاد می‌کنند.

گاوها نیز با شاخ‌های خود جنگیده و آن‌ها را به سمت بالا می‌برند. این موضوع سبب نام‌گذاری بازار صعودی به این اسم شده است.

بازار گاوی چیست؟

بازار گاوی یا Bullish Market از جهاتی به عنوان یکی از شرایط خوب برای سرمایه‌گذاری شمرده می‌شود. در چنین بازاری شما می‌توانید به شکل‌های مختلفی کسب سود کنید. حتی افرادی که تجربه‌ی چندانی در بازار کریپتوکارنسی ندارند، با خرید و نگه‌داری ارزهای شناخته شده و مطمئن می‌توانند به سود قابل توجهی دست پیدا کنند. شما نیز می‌توانید با استفاده از آموزش‌های سایت‌های معتبری هم‌چون آکادمی امید فدوی در شناسایی پروژه‌های موفق و مطمئن ارز دیجیتال بهتر عمل کرده و سرمایه‌گذاری پربازده‌ای داشته باشید. استفاده از دوره آموزش ترید ارز دیجیتال نیز انتخابی مناسب برای موفقیت در این زمینه است.

وقتی از بازار گاوی سخن به میان می‌آوریم منظورمان رو به رشد بودن و صعود قیمتها در بازار مورد نظر است. برای مثال می‌توانیم بگوییم بیت کوین در شرایط بازار گاوی قرار دارد. یا به عنوان نمونه در چند روز آینده ریپل بازاری گاوی خواهد داشت.

این اصطلاح را می‌توانیم برای کل مارکت نیز به کار ببریم و این در شرایطی‌ست که سرمایه‌های زیادی به سمت بازار کریپتوکارنسی در حال سرازیر شدن باشد. البته در بازارهای دیگر همچون فارکس، طلا، ارز و ... نیز این اصطلاح کاربرد دارد.

البته توجه کنید که وقتی یک بازار با این عنوان توصیف می‌شود، لزوماً به معنای رشد پیوسته‌ی آن نیست. بلکه ممکن است در برخی بازه‌ها شاهد سقوط و کاهش قیمت ارزهای مختلف نیز باشیم. چرا که اصلاح بخشی از یک روند سالم در بازار است.

کافی‌ست نگاهی به نمودار قیمتی یک ارز در حال رشد داشته باشید. به خوبی دیده می‌شود که ارزها در طول دوران رشد خود نیز بازه‌هایی را شاهد کاهش قیمت بوده و اصلاح را تجربه کرده‌اند.

در نگاهی کلی به بازار کریپتوکارنسی به راحتی متوجه می‌شویم که در بازه‌ی بلند مدت این بازار گاوی بوده است. همان‌طور که می‌دانید مارکت کپ کل این بازار این روزها در حدود 2 تریلیون دلار در حال نوسان است. یکی از نشانه‌های بازار گاوی افزایش مارکت کپ است و با نگاهی به نمودار این پارامتر این مسئله را بیشتر درک خواهید کرد.

https://www.niksalehi.com/newspaper/what-is-cryptocurrency-trading.html


بازار خرسی چیست؟

در مقابل بازار گاوی، بازار خرسی قرار دارد. بازار خرسی همان‌طور که گفتیم، معرف شرایط نزولی در بازار و ارزش ارزهاست. اگر تجربه‌ی کافی در زمینه‌ی سرمایه‌گذاری در رمزارزها نداشته باشید، ممکن است در چنین بازاری به‌شدت دچار ضرر شوید. البته در این شرایط نیز با استفاده از آموزش‌های مناسب در آکادمی امید فدوی قادر خواهید بود تا نقاط ورود و خروج از بازار را به‌خوبی یافته و با مهارت بیشتری سرمایه‌گذاری کنید.

نمونه‌های بسیاری را می‌توان از بازار خرسی مثال زد. اغلب ارزهای دیجیتال در طول سال‌های گذشته چنین شرایطی را تجربه کرده‌اند. شاید روزی همه‌ی افراد، آینده ریپل را با صعودهای پیاپی پیش‌بینی می‌کردند. اما دیدند که این ارز نیز بازه‌هایی را دچار بازار خرسی شد.

اغلب آلت‌کوین‌ها در ماه‌های گذشته با صعودها و پامپ‌های باورنکردنی افراد را به سودهای بیش از 1000 درصد نیز رسانده‌اند و صحنه‌ای زیبا از بازار گاوی را به نمایش گذاشتند. اما همین ارزها پس از مدتی سقوط‌های قابل توجهی را نیز تجربه کرده و طعم بازار خرسی را به سرمایه‌گذاران چشاندند.

در اغلب مواقع اخبار منفی درباره‌ی یک ارز یا کل بازار می‌تواند چنین شرایطی را رقم بزند. هم‌چنین گاهی کاهش قیمت‌های ناگهانی سبب هراس سرمایه‌داران و آغاز به‌فروش می‌شود. در این وضعیت و به‌ویژه اگر در بازار مورد نظر معاملات مارجین نیز فعال باشند، جو روانی افراد بیشتری را به سمت فروش سوق داده و در نتیجه بهطور پیوسته شاهد سقوط قیمت خواهیم بود.

یکی از بارزترین بازارهای خرسی در سال 2017 و پس از آن‌که بیت کوین به قیمت 20هزار دلار رسید مشاهده شد. همچنین در سال 2014 مارکت کریپتوکارنسی شاهد سقوط بیش از 80 درصدی ارز بیت کوین بود.

بازار گاوی و بازار خرسی چه تفاوت هایی دارند؟

این دو بازار در نقطه‌ی مقابل یکدیگر قرار دارند. از اینرو درک تفاوت‌های آن‌ها کار سختی نیست. پیش از این اشاره کردیم که بازار گاوی بازاری رو به رشد بوده و در مقابل آن بازار خرسی صحنه‌ای از کاهش قیمت‌ها و گاهی حتی سقوط و ریزش شدید آن‌هاست.

اما این تفاوت چه تاثیری بر روند بازار و سرمایه‌گذاری معامله‌گران دارد؟

در بازارهای گاوی، معامله‌گران تمایل بسیاری به خرید دارند. این مسئله در بازار خرسی برعکس است و آن‌ها موقعیت Short را ترجیح می‌دهند. اغلب معامله‌گران زمانی که بازار خرسی‌ست شروع به خرید استیبل کوین‌هایی نظیر تتر کرده و منتظر روشن‌تر شدن وضعیت بازار می‌مانند.

محافظت سرمایه (Hedge) یکی از استراتژی‌های مهم سرمایه‌گذاران در بازار خرسی است. البته برخی از سرمایه‌گذاران و تریدرهای حرفه‌ای با استفاده از موقعیت شورت (Short) حتی از کاهش قیمت‌ها نیز سود کسب می‌کنند. فروش در قیمت کنونی و خرید بیشتر در قیمت پایین دیگر روشی‌ست که می‌توانید از طریق آن کسب سود کنید. شاید سود چنین معامله‌ای برای همه روشن نباشد، اما با این روش شما به تعداد دارایی خود از ارزی خاص می‌افزایید.

این موضوع سبب می‌شود که استفاده از معاملات فیوچرز علاوه بر آن‌که سبب انجام معاملات بهتر و پرسودتر برای برخی شود، بلکه می‌تواند بر روند نزولی بازار تاثیرگذاشته و سبب افت بیشتر قیمتها شود.

کسب سود در بازارهای گاوی

در بازارهای گاوی پیدا کردن کف قیمت مسئله‌ای مهم است. چرا که با یافتن این نقطه شما می‌توانید خریدی مطمئن داشته باشید. این خرید می‌تواند به قصد هولد بلندمدت یا برای ترید در بازه‌های کوتاه‌تر باشد. البته برای ترید شما باید بتوانید کانال روند حرکت یک ارز را تشخیص داده و در زمان‌های مناسب از بازار خارج شده و دوباره در کف بعدی خرید کنید.

بسیاری از افراد به محض مشاهده‌ی رفتار گاوی در یک بازار به سمت آن هجوم می‌برند. رفتارهای گاوی در بازارهای مختلف به دلایل متعددی دیده می‌شوند. بسیاری از افراد مبتدی بدون داشتن دانش کافی در چنین شرایطی اقدام به خرید ارز سهم کرده و ناگهان با تغییر روند بازار غافلگیر می‌شوند.

عرضه و تقاضا در بازار گاوی و خرسی چگونه است؟

در بازارهای گاوی عرضه بسیار کم بوده و تقاضا بسیار زیاد است. زمانی که بازار صعودی‌ست معمولاً سهام‌داران میلی به فروش ارزهای خود ندارند. در مقابل بسیاری از خریداران برای جا نماندن از سود ناشی از رشد اشتیاق بسیاری برای خرید دارند.

در بازارهای خرسی اما وضعیت متفاوت است. افراد تمایل بسیار زیادی به فروش داشته و از آن‌جایی که خریدار وجود ندارد، سفارش‌ها با قیمت‌های پایین‌تر ثبت می‌شوند. این موضوع مزید بر علت شده و کاهش بیشتری را در قیمت‌ها شاهد خواهیم بود.

اگر می‌خواهید روند یک بازار را درک کنید، هیچ‌گاه تنها به یک بازه‌ی کوتاه مدت آن نگاه نکنید. چنان‌چه از کاهش ارزش دارایی خود در مقطعی نگران شدید، با نگاهی به نمودار تغییرات قیمت آن در طی ماه‌ها و سال‌های گذشته ببینید که شرایط مشابهی پیش از این تجربه شده است و همیشگی نیست. با بهره‌مندی از یک دوره آموزش ترید ارز دیجیتال به درک بیشتری از رفتارهای بازار برسید و خود را برای موقعیت‌های مختلف مارکت آماده کنید.

چرا سبد چینی در بازار رمزارزها اهمیت دارد؟

از جمله مفاهیم بسیار مهم و حیاتی در بازارهای سرمایه و سهام می‌توان به سبد سهام یا همان پرتفوی اشاره کرد. موفقیت در مارکت ارزهای دیجیتال نیز نیازمند آشنایی با این مفهوم و به‌کارگیری صحیح آن است. بسیاری افراد امروزه تنها در پی سیگنال بیت کوین بوده و خرید بیت کوین را در اولویت خود قرار می‌دهند. البته سرمایه‌گذاری روی بیت کوین به عنوان پادشاه رمزارزها یک مقوله‌ی بدیهی‌ست که همه به‌دنبال آن هستند. اما آیا تمرکز بر روی یک ارز و قرار دادن تمام سرمایه بر روی آن روش مناسبی‌ست؟

در این مقاله قصد داریم اهمیت سبدچینی اصولی در بازار کریپتوکارنسی را بررسی کنیم.

https://www.aryanews.com/News/20210420124031974/

سبد سهام چیست؟

سبد سهام که معادل فارسی اصطلاح Portfolio است، اغلب در بازار بورس به کار می‌رود. اما در حالت کلی می‌توان آن را به همه‌ی انواع سرمایه‌گذاری تعمیم داد. هم‌چنین گفتنی‌ست این عبارت می‌تواند گستره‌ی وسیع‌تری را در بر گرفته و دارایی‌های مختلف شما را در خود جای دهد. یعنی شما می‌توانید یک پرتفوی کلی شامل طلا، ملک، ارز و کریپتوکارنسی داشته باشید.

اما در خود هر یک از این حوزه‌ها، بسیار مهم است که تنوع و پخش سرمایه را رعایت کنید. به این ترتیب که انتخاب رمزارزهایی با پتانسیل رشد مناسب، مدیریت ریسک در خرید ارزها و ... به شما اطمینان دهد که سرمایه‌گذاری درستی انجام داده‌اید.

اهمیت داشتن پرتفوی مناسب

هر سرمایه‌گذاری و خرید هر ارز در مارکت رمزارزها، پتانسیل‌های سود و زیان خاص خود را دارد. میزان ریسک در هر ارز متفاوت است. هم‌چنین برخی از ارزها به دید بلند مدت، برخی به دید میان مدت و برخی دیگر برای کوتاه مدت خریداری می‌شوند.

این تفاوت‌ها باعث می‌شوند ما در یک سرمایه‌گذاری درست به دنبال ایجاد تعادلی منطقی باشیم. این تعادل منطقی به ما امکان سودی مطمئن‌تر را در بازه‌های زمانی مختلف می‌دهد. وقتی شما سرمایه‌ی خود را بین گزینه‌های مختلف پخش می‌کنید، ریسک کاهش سرمایه‌تان را کم می‌کنید. به این ترتیب اگر در یکی از این ارزها دچار ضرر شوید، بی‌شک سود در دیگر ارزها تعادل مناسبی ایجاد خواهد کرد.

حتماً از خود می‌پرسید چرا همه‌ی سرمایه‌ی خود را بر روی همان ارزهای پربازده نمی‌گذاریم؟ مسئله این‌جاست که پیش‌بینی قطعی آینده‌ی یک ارز از هیچ کسی ساخته نیست. مگر در مقاطع کوتاه مدت و در برخی موارد دریافت سیگنال بیت کوین و دیگر ارزها می‌تواند به ما کمک کند. اما در حالت کلی چنین امکانی وجود دارد و از این روست که اغلب سرمایه‌گذاران به شما پیشنهاد می‌کنند که هیچ‌گاه تمام سرمایه‌ی خود را در یک نقطه متمرکز نکنید.

در بازار رمزارزها معمولاً توصیه می‌شود اگر سرمایه‌ی قابل توجهی را وارد بازار می‌کنید، بخشی از پولتان را بر روی ارزهایی هم‌چون بیت کوین و اتریوم قرار دهید. در کنار آن می‌توانید ارزهای کوچک و ارزان‌تری را نیز با کمی ریسک بالاتر خریداری کنید.

تعریف ارزش پرتفوی

ارزش پرتفوی به کل دارایی شما در یک سبد گفته می‌شود. برای مثال در سبد خود ارزهایی را خریده‌اید که هر یک در روزهای گذشته شرایط مختلفی را تجربه کرده‌اند. برخی ممکن است رشد قابل توجهی کرده باشند. برخی کاهش قیمت داشته و برخی دیگر ثابت مانده باشند. ارزش پرتفوی شما عبارت است از میانگین سود و زیانی که از همه‌ی این ارزها به دست آورده‌اید.

گاهی با ایجاد نوسانات زیاد در بازار کریپتوکارنسی، ارزش برخی سبدها تاثیر بیشتری پذیرفته و کاهش محسوس‌تری را به خود می‌بینند. در این شرایط شما می‌توانید با داشتن مقدار مناسبی تتر یا هر استیبل کوین دیگری، تاثیرپذیری سبد خود را در برابر نوسانات بالا ببرید. هر چند این موضوع می‌تواند میزان سود شما را نیز در زمان رشدها تحت تاثیر قرار دهد، با این وجود این کاهش ریسک می‌تواند تصمیمی منطقی و درست باشد. هم‌چنین داشتن مقداری تتر همواره شما را برای خرید در هنگام دریافت سیگنال بیت کوین یا ارزهای دیگر آماده نگه می‌دارد.

بهترین پرتفوی رمزارز چه ویژگی‌هایی دارد؟

حال که با مفهوم پرتفوی و اهمیت آن آشنا شده‌اید، وقت آن است به نکاتی اشاره کنیم که به شما در انتخاب بهترین پرتفوی کمک خواهند کرد. پس از انتخاب یک پرتفوی خوب اقدام به خرید آن از یک صرافی معتبر کنید. در انتخاب صرافی نیز به مواردی هم‌چون کارمزد توجه کنید. برای مثال کارمزد صرافی کوینکس بسیار پایین است و با توجه به عدم تحریم ایرانیان در این صرافی استفاده از آن توصیه می‌شود.

https://www.aryanews.com/News/20210420124031974/

اما به سراغ ویژگی‌های یک سبد ارز خوب برویم:

پرتفوی خوب به هیچ وجه تک سهم نیست

این نکته را بدانید که هر چه تعداد ارزهایی که در سبد خود دارید کم‌تر باشد، ریسک سرمایه‌گذاری‌تان بالا خواهد رفت. سبد تک سهم به سبدی گفته می‌شود که تنها یک رمزارز در آن قرار دارد. در چنین شرایطی کوچک‌ترین تغییرات در بازار می‌تواند شما را متحمل ضررهای سنگین کند. اتفاقات مختلف و اخبار فاندامنتال از جمله عواملی هستند که گاهی برخی از کریپتوکارنسی‌ها را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهند. حال تصور کنید یکی از این ارزها، همانی باشد که شما خریده‌اید.

تعداد مناسبی رمزارز انتخاب کنید

آلت کوین‌های بسیاری وجود دارند که با خرید آن‌ها می‌توانید سبد خود را رونق ببخشید. خرید اغلب آلت کوین‌ها نیز کار به هیچ عنوان سختی نیست. همان‌طور که گفتیم کارمزد صرافی کوینکس بسیار پایین است و می‌توانید بسیاری از آلت کوین‌ها را در آن خریداری کنید. اگر ارزی که می‌خواهید در این صرافی نیست می‌توانید به سراغ بایننس یا دیگر اکسچنج‌ها بروید.

سرمایه را در سبد پخش کنید

برخی از ارزها هستند که می‌توان گفت ریسک کم‌تری دارند. برای مثال ارزهایی با مارکت‌کپ خیلی زیاد عموماً در صورت افت قیمت تغییر چندانی نخواهند داشت. از این رو داشتن چنین ارزهایی در سبد به شما کمک می‌کند بخش قابل توجه از سرمایه‌تان را در امنیت نگه دارید. معمولاً توصیه می‌شود سرمایه‌ی بیشتری را برای چنین ارزهایی کنار بگذارید.

بسیاری از ارزهایی که به تازگی در حال اجرای ایردراپ هستند ممکن است در آینده به خوبی بدرخشند. اما عکس این موضوع نیز امکان‌پذیر است. اگر نمی‌خواهید خودتان را از چنین شانس‌هایی محروم کنید می‌توانید با خاطر آسوده سرمایه‌ی کم‌تری را در آن‌ها قرار دهید.

چگونه بهترین ارزها را برای پرتفوی خود انتخاب کنیم؟

انتخاب بهترین ارزها برای سرمایه‌گذاری یکی از نکات بسیار مهم در خرید رمزارزهاست. پیش از هر چیز بهتر است بدانید عدم داشتن دانش کافی در این زمینه می‌تواند سرمایه‌ی شما را در معرض خطر قرار دهد. لذا بهتر است ابتدا به سراغ دریافت آموزش‌های لازم در این زمینه بروید. در این آموزش‌ها شما خواهید آموخت که یک ارز و یا یک پروژه‌ی کریپتوکارنسی را باید از چه جهاتی مورد بررسی قرار دهید.

در زیر برخی از مسائلی را که در این زمینه می‌توانند به شما کمک کنند معرفی می‌کنیم.

  • تحلیل فاندامنتال: با بررسی ویژگی‌های پروژه، رودمپ، تیم مدیریتی و تیم برنامه‌نویسی و ... می‌توانید ارزش و قدرت یک رمزارز را دریابید.
  • بررسی وایت پیپر ارز: وایت پیپر را می‌توان مهم‌ترین سندی دانست که با بررسی آن شناخت کاملی از آن ارز پیدا خواهید کرد.
  • تحلیل تکنیکال: با توجه به نمودار و روند قیمت ارز می‌توان تا حدودی آینده‌ی نزدیک آن را پیش‌بینی کرد.
  • بررسی ویژگی‌های فنی پروژه: چگونه ماین می‌شود؟ شبکه‌ی آن از چه نوعی‌ست؟ امنیت آن در چه سطحی‌ست؟ نقاط قوت و ضعف آن کدامند؟ چه میزان از توکن‌هایش در گردش بوده و میزان کل توکن‌های آن چقدر است؟
  • دریافت مشاوره از متخصصین.